en sy- og strikkeblogg

torsdag 1. september 2011

1674 m tålmodighet



Jeg er litt på en Floodbølge for tiden. Jared Flood har så vanvittig mange flotte design, og jeg forelsker meg i den ene etter den andre. Det er langt mellom gode mannlige designere. Det er forsåvidt det samme for meg hvilket kjønn en designer er, men akkurat denne ser ut til å ha en litt annerledes tilnærming til plaggene sine, både de feminine og de mer kjønnsnøytrale.

Heftet Made in Brooklyn fikk jeg til bursdagen min (å nei, nå kom jeg på at jeg absolutt ikke har oppdatert min egen alders-angivelse i profilbeskrivelsen min, og overgangen til et nytt tall fant sted i mai! Ai -ai -ai. Boff.) Jeg måtte bestille garn til dette sjalet umiddelbart, det var noe av det flotteste jeg noengang har sett! Siden jeg ikke fant noen gode garnalternativer i lace-tykkelse (800 m per 100 g) i nettbutikker som kunne levere meg garnet i løpet av kort tid (av og til har man ikke en dag å miste, og å vente på utenlandske butikker, diverse lands postsystem, muligens tollopphold etc var virkelig ikke et alternativ!), og siden jeg ville ha en mørkere farge (ikke en av Drops lace pasteller), falt garnvalget på Rheuma Thermal Wool fra Schachenmayr. Dette garnet er litt tykkere enn det oppgitte garnet (620 m per 100 g), men det bekymret meg lite. Da.

Bridgewater, som sjalet heter, er definitivt det største sjalprosjektet jeg har strikket hittil, men det var utrolig variert og spennende underveis! Midtstykke tok en halv evighet, og nådde akkurat kjedsomheten av rillestrikk da det var ferdig. Hesteskolace-delen gikk relativt fort, det var GØY å strikke hullstrikk etter så mye riller. 

Men så kom kantingen... Da jeg trodde at jeg nesten er ferdig, skulle jo bare strikke den bitte lille kanten med 13 masker vinkelrett på arbeidet og felle av samtidig! Vel... Den "bitte lille kanten" over 13 m med en rapport på 8 omg. skulle gjentas 200 ganger!! Puh. Med hullstrikk på både rett- og vrangomgangene, innså jeg at jeg ikke før litt utpå 3. langside (dvs etter over 100 repetisjoner!) kunne mønsteret utenat! Er det mulig? 

Heldigvis tok strikkehastigheten seg betraktelig opp da jeg ikke lenger behøvde å kikke på diagrammet lenger, men dette var virkelig en av de store tålmodighetsprøvene. Hadde jeg ikke på forhånd strikka en prøvelapp og sett hvor fint mønsteret ble, hadde jeg nok gitt opp og felt av på en litt enklere måte. Men tålmodighet betaler seg, eller hva? For ikke ble dette bare 1674 m tålmodighet, det ble også noe i nærheten av 1674 m stolthet. Jeg gjennomførte, og syns sjalet ble deilig!

Men. Det er gedigent. Dels fordi jeg valgte litt tykkere garn, og dels fordi det bare er stort. Jeg hadde en visjon om at jeg bare kunne tulle det rundt halsen, men det er så stort at jeg nesten forsvinner og ser ut som om jeg går med whiplashkrage! Det krever mer dandering, og blir rett og slett litt vel damete for meg akkurat nå. Så enn så lenge er sjalet på "fòr" hos mamma. Hun kler det godt, og kommer nok til å bruke det mer enn meg. Akkurat nå. Så får jeg heller hente det tilbake den dagen jeg oppdager at jeg har blitt en dame. Ikke bare en jentunge på 35 år...



Facts:
Oppskrift: Bridgewater
Forbruk: 270 g (= 1674 m)
Pinner: 4
Størrelse: ca 120 x 120 cm ferdig blokka
Fornøyd: På en skala fra 1 til π: 3,14!

19 kommentarer:

  1. Du har all grunn til å være stolt, det ble kjempe fint!
    Flott mønster og fotte bilder!

    SvarSlett
  2. Åh, Bridgewater ER så flott! Men jeg tror kanskje det krever "litt" mer tålmodighet enn jeg innehar :) Nydelig er det, i alle fall!

    SvarSlett
  3. Har nesten ikke ord, men det som presser seg fram er:VAKKERT!

    SvarSlett
  4. Oi! Blir nesten målløs...
    Nydelig!!

    SvarSlett
  5. Oioioi! Det er mye tålmodighet, det! Vakkert, vakkert!

    SvarSlett
  6. Det ser utruleg lett og luftig ut. Imponerande stykke arbeid og uthaldande strikking. Gratulerer!

    SvarSlett
  7. Gratulerer! Det er imponerende!

    SvarSlett
  8. Gratulerer!
    Du har min santen en ubeskrivelig tålmodighet!
    Men det garnet er nydelig, det må være en sann nytelse å tulle seg inn i det sjalet. Bare gled deg til du blir dame:)

    SvarSlett
  9. Så flott det ble! Nydelig farge!
    Veldig fine bilder av en vakker modell som har posert på Mølen (tror jeg...)
    Klem fra Igi

    SvarSlett
  10. Det var bare dritlekkert!!!
    Klem fra meg :)

    SvarSlett
  11. Utrolig flott det var!! For en jobb ;)

    PS Jeg har en give away nå om du vil være med :)

    SvarSlett
  12. Det er godt nok et smukt sjal, fantastisk farve, der passer godt til mønsteret.

    SvarSlett
  13. Nydelig sjal, og en og annen maske der ja! Jared Flood lager mye fint - håper å få tak i Made in Brooklyn jeg også snart :)

    SvarSlett
  14. Utrolig lekker da :-) Nesten synd du ikke kan bruke det selv etter alt arbeidet du har lagt i det.... Jeg driver og strikker meg en tunika i det garnet der jeg, og det har jeg i grunnen drevet med ganske lenge - bruker pinner nr 5, og jeg syns det er litt vanskelig å få det jevnt (litt nøye sjø).

    Ha det godt - klem Siv

    SvarSlett
  15. Wow, du har all grunn til å være stolt. Lekker ble det.

    - Har forresten også akkurat oppdaget Brooklyn Tweed og oppskriftene derfra. har lastet ned noen godbiter derfra. :)

    SvarSlett
  16. Takk for koselig kommentar om mitt sjal. Man kan kanskje si at det er en hvis forskjell i strl på våre prosjekter.
    Hjelp for et stort sjal, jeg er imponert!
    Trur lett at det hadde blitt et UFO hjemme hos meg.
    Det er helt nydelig, å for noen flotte bilder du har fått tatt.
    Ønsker deg en fortsatt fin dag!
    Pernilla

    SvarSlett
  17. Tusen takk for skryt, jenter! Joda, jeg er stolt!

    Og ja, Igi, bildene er tatt på Mølen! En svært vindfull dag... (o:

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar så jeg ser at du har vært her. Kommentarer er bensin til kreativiteten!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...